Dołącz do czytelników
Brak wyników

Okiem eksperta

19 stycznia 2022

NR 27 (Styczeń 2022)

Społeczna odpowiedzialność biznesu w małych firmach z branży zoologicznej

0 395

Nie tylko międzynarodowe koncerny dysponujące znacznym kapitałem mają możliwości wpływania na zachowania społeczeństwa, kształtowania świadomości klientów i poruszania ważnych dla współczesnego odbiorcy tematów. Nawet mikroprzedsiębiorstwa – również te z branży zoologicznej – są w stanie przyczyniać się do korzystnych zmian w skali lokalnej poprzez czerpanie ze strategii społecznej odpowiedzialności biznesu.

Z pojęciem społecznej odpowiedzialności biznesu (ang. Corporate Social Responsibility – CSR) zetknęłam się po raz pierwszy kilka lat temu w korporacji, w której w tamtym czasie pracowałam. Funkcjonował tam osobny zespół CSR, inicjujący kilka razy w roku akcje o charakterze charytatywnym dla lokalnych organizacji. To właśnie działalność dobroczynna jest często pierwszym hasłem kojarzonym z opisywaną poniżej koncepcją. Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości, organizacja wspierająca małe i średnie przedsiębiorstwa, podaje następującą definicję społecznej odpowiedzialności biznesu: „To strategia zarządzania, zgodnie z którą przedsiębiorstwa w swoich działaniach dobrowolnie uwzględniają interesy społeczne, aspekty środowiskowe, czy relacje z różnymi grupami interesariuszy, w szczególności z pracownikami. Bycie społecznie odpowiedzialnym oznacza inwestowanie w zasoby ludzkie, w ochronę środowiska, relacje z otoczeniem firmy i informowanie o tych działaniach, co przyczynia się do wzrostu konkurencyjności przedsiębiorstwa i kształtowania warunków dla zrównoważonego rozwoju społecznego i ekonomicznego”.
Strategia społecznej odpowiedzialności biznesu bierze pod uwagę perspektywę długofalową oraz wielopłaszczyznową. Firma nie uzyskuje z niej bezpośrednich profitów, działa zgodnie z wytyczonym planem oddziałującym korzystnie zarówno na postawy ludzi (mogą to być pracownicy, klienci, ale również konkurencja czy inne firmy z branży), jak i na stan środowiska.

POLECAMY

Rozwój CSR

Początki społecznej odpowiedzialności biznesu w historii nowożytnej datuje się na wiek XVIII. Początkowo opierała się ona głównie na działalności filantropijnej takich przedsiębiorców jak J.D. Rockefeller czy A. Carnegie. Na gruncie rodzimym na szczególną uwagę zasługuje działalność cukiernika Jana Wedla. By...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów



Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań czasopisma "Animal Expert"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych numerów czasopisma w wersji elektronicznej
  • Zniżki na konferencje i szkolenia
  • ...i wiele więcej!

Przypisy