Dołącz do czytelników
Brak wyników

Inspiracje

19 stycznia 2022

NR 27 (Styczeń 2022)

Hotel dla zwierząt - pomysł na biznes

0 303

Prowadzenie hotelu dla zwierząt nie jest łatwe, ale może się okazać dobrym sposobem na biznes. Trzeba jednak spełnić kilka warunków, nie będzie bowiem przesadą stwierdzenie, że zorganizowanie i prowadzenie hotelu dla zwierząt to trudniejsze zadanie niż uruchomienie hotelu dla ludzi.

By prowadzić hotel dla zwierząt, przede wszystkim trzeba posiadać odpowiednie miejsce i personel, który zaopiekuje się zwierzętami. Co więcej, przed rozpoczęciem działalności warto rozważyć dwie kwestie – po pierwsze, stworzyć dobry biznesplan, a po drugie – opracować kompleksowy regulamin hotelu. Co w nich uwzględnić? 
Zorganizowanie i prowadzenie hotelu dla zwierząt to trudniejsze zadanie niż uruchomienie hotelu dla ludzi. Szczególnie jeśli hotel ma być miejscem, w którym będą przebywały zarówno psy, jak i koty, a także zwierzęta egzotyczne, a oprócz pobytu będzie oferował również usługi pielęgnacyjne. 
Hotel dla zwierząt może otworzyć każdy – przedsiębiorca nie musi legitymować się kierunkowym wykształceniem, np. weterynaryjnym, jednak niezbędne są wiedza z zakresu dobrostanu zwierząt i zamiłowanie do czworonogów. Uruchomienie działalności gospodarczej polegającej na prowadzeniu hotelu dla zwierząt nie wymaga także dodatkowych zezwoleń lub uprawnień – procedura jest standardowa, tak jak w przypadku innych profesji. Wprawdzie nie ma odrębnych przepisów prawnych, które regulują kwestie związane z uruchomieniem i prowadzeniem hotelu dla zwierząt, ale działalność podlega, oczywiście, ustawie o ochronie zwierząt. Prawo zobowiązuje opiekuna do zapewnienia zwierzęciu pomieszczenia chroniącego go przed zimnem, upałami i opadami atmosferycznymi, z dostępem do światła dziennego oraz umożliwiającego swobodną zmianę pozycji ciała. Zwierzę powinno również otrzymać odpowiednią karmę i stały dostęp do czystej wody. Jednak w przypadku komercyjnych hoteli dla zwierząt to bezwzględne minimum – standardowa oferta jest znacznie szersza, a wiele hoteli świadczy jeszcze usługi dodatkowe. Ale po kolei.

Krok pierwszy: miejsce i skala działalności

Punktem wyjścia jest określenie profilu hotelu oraz skali dla przyszłego biznesu, czyli odpowiedź na pytania, jakie zwierzęta będą gośćmi hotelu i jakie będzie maksymalne obłożenie. Od tego zależą kolejne decyzje – wybór nieruchomości (zakup lub wynajem), wyposażenie oraz zatrudnienie odpowiednio licznego personelu. Hotele dla psów i kotów są lokalizowane zwykle z dala od dużych miast – na tyle blisko, aby zapewnić w miarę szybki dojazd, ale na tyle daleko, aby zwierzęta miały dostatecznie dużo przestrzeni na spacery, a obiekt nie był uciążliwy dla sąsiadów. Oprócz osobnych pomieszczeń dla zwierząt trzeba wygospodarować miejsce na opiekę weterynaryjną, pielęgnacyjną lub behawioralną. Niezbędne będą także pomieszczenia socjalne – na przygotowywanie posiłków dla podopiecznych i przechowywanie karmy, wyposażenia itp. oraz toalety dla personelu. Obiekt powinien być ogrzewany i szczelnie ogrodzony, aby żaden pies nie mógł się wydostać z terenu hotelu.

POLECAMY

Krok drugi: oferta

Zwykle w ramach opieki nad zwierzęciem hotele oferują spacery z psem lub kotem, zabawy behawioralne oraz dodatkowe usługi – kąpiel, strzyżenie, pielęgnację uszu, pazurów itp., a także przyjazd po pupila i powrotny transport do domu opiekuna po zakończeniu pobytu. Najczęściej właściciel oddaje zwierzę do hotelu wraz z karmą, ale czasami istnieje możliwość karmienia psa hotelowymi posiłkami – wszystko zależy od tolerancji zmian karmy. Niektóre hotele oferują nawet konsultacje dietetyczne, a w razie potrzeby zmianę karmy np. na hypoalergiczną podczas pobytu w hotelu. Zakres usług standardowych i dodatkowych warto ująć w umowie powierzenia opieki lub regulaminie obiektu. 
Należy również rozważyć, czy hotel będzie zapewniał opiekę dla małych zwierząt – królików, chomików itp. oraz zwierząt egzotycznych. Jeśli tak, należy przygotować różne rodzaje pomieszczeń dostosowane do ich potrzeb wraz z wyposażeniem, np. w maty grzewcze, lampy, klatki, różne rodzaje ściółek, a także miejsce na zwierzę, które zostanie oddane do hotelu wraz z własną klatką lub terrarium. Każde zwierzę potrzebuje odpowiedniej diety i będzie przeżywało stres związany ze zmianą miejsca pobytu, dlatego należy zapewnić mu jak najlepsze warunki.

Krok trzeci: biznesplan

Ważnym elementem projektowania biznesu jest biznesplan, zawierający prognozę kosztów i przychodów oraz zysku. Przed jego stworzeniem warto dobrze poznać lokalny rynek – ceny w hotelach dla zwierząt są dość zróżnicowane i wahają się od 25 do 100 zł za dobę za psa i od 50 do 70 zł za kota. Na cenę mają wpływ nie tylko konkurencja lub jej brak, ale także wielkość czworonoga oraz długość i termin pobytu. Im krócej, tym drożej. Wyższe ceny moż...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań czasopisma "Animal Expert"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych numerów czasopisma w wersji elektronicznej
  • Zniżki na konferencje i szkolenia
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy