Dołącz do czytelników
Brak wyników

Profilaktyka zdrowotna i diagnostyka , Otwarty dostęp

17 września 2019

NR 13 (Wrzesień 2019)

Jak przygotować psa na zimę?

0 89

Zima nawet wśród ludzi budzi skrajne emocje. Jedni przepadają za zimowym szaleństwem, drudzy najchętniej zakopaliby się pod kocem i nie wychodzili stamtąd aż do wiosny. Podobnie jest w przypadku naszych czworonożnych przyjaciół. Bez względu jednak na to, jaki stosunek mają nasze psy do zimy, trzeba je do niej odpowiednio przygotować.

Niektóre psy uwielbiają zabawy w śniegu, części nie robi ona żadnej różnicy, a niektóre odmawiają wyjścia na zewnątrz i ograniczają spacer do niezbędnego minimum, załatwiają swoje potrzeby i od razu ciągną do domu. Wiąże się to ze stopniem, w którym matka natura wyposażyła naszego czworonoga w cechy niezbędne do przetrwania w trudnych zimowych warunkach. Podczas przygotowania psa do zimy trzeba wziąć pod uwagę te różnice i dokładnie przeanalizować, co rzeczywiście może być dla naszego psa źródłem poczucia dyskomfortu.

Przede wszystkim zdrowy rozsądek

W okresie jesienno-zimowym w branżowych czasopismach, na blogach i stronach internetowych mnoży się od dobrych rad dotyczących przygotowania naszego pupila do zimy. Wiele z nich świetnie sprawdzi się u jednego typu psów, natomiast innym przyniesienie więcej złego niż pożytku. Przed wprowadzeniem jakichkolwiek zmian trzeba się zastanowić, w jakim stopniu są one potrzebne naszemu czworonożnemu przyjacielowi, a w jakim wyręczyła nas już w tym matka natura. Trzeba dobrze zdać sobie sprawę z tego, że psy z zasady lepiej funkcjonują w niższych temperaturach niż w upały. Ich optimum termalne zależy od typu rasowego oraz izolacji termicznej (grubości tkanki tłuszczowej oraz grubości i jakości okrywy włosowej).

Dieta i suplementy

Odpowiednio zbilansowana i urozmaicona dieta to podstawa utrzymania organizmu w dobrym zdrowiu i kondycji. Gdy temperatura na zewnątrz spada, organizm potrzebuje większych zasobów energii na utrzymanie stałej temperatury ciała. Jednak to, na ile zimą rewolucje żywieniowe są potrzebne naszemu psu, zależy od wielu czynników.
Na stopień zapotrzebowania energetycznego organizmu psa wpływa więcej czynników niż sama temperatura. Musimy brać pod uwagę także etap życia psa, jego rasę, wielkość oraz aktywność. Trudno zatem jednoznacznie stwierdzić, o ile zapotrzebowanie psa na energię wzrasta w wyniku spadku temperatury. Do tego dochodzi jeszcze poziom wilgotności powietrza i temperatura odczuwalna, które mogą być różne nawet przy tej samej temperaturze powietrza. Problem ten najbardziej dotyczy psów stróżujących trzymanych na zewnątrz w budach oraz kojcach.
W przypadku tej grupy psów przygotowanie na zimę nie powinno się ograniczać do ocieplenia budy i udostępnienia ciepłej derki. Niezwykle ważnym aspektem jest odpowiednie żywienie, pozwalające na uzupełnienie strat energetycznych, które musiał ponieść organizm, aby utrzymać stałą temperaturę ciała. Dobrym rozwiązaniem jest wstawienie takiemu psu wysoko energetycznej karmy dla psów aktywnych i pracujących oraz dodatkowe wzbogacanie jej wysokiej jakości tłuszczami pochodzenia zwierzęcego, zawierającymi NNKT, np. olejem rybim lub drobiowym. Powinno się je stosować zamiennie z tłuszczami roślinnymi będącymi źródłem NNKT i witaminy E. W razie potrzeby energetyczność posiłków można dodatkowo zwiększyć, dodając do karmy gotowe odżywki o wysokiej kaloryczności. Posiłki powinno się podawać w dwóch, trzech porcjach dziennie i codziennie zwracać uwagę na kondycję psa i jego stan zdrowia. 

Pies w domowych warunkach

Z kolei jeżeli nasz pies żyje z nami w domowych warunkach, musimy po prostu zadbać, aby karma, którą zjada była dobrej jakości. W swoim składzie powinna zawierać wysoką zawartość mięsa, niską ilość zbóż oraz nienasycone kwasy tłuszczowe. Aby zapewnić psu urozmaiconą dietę, warto do karmy dokładać różne gatunki gotowanego mięsa wraz z warzywami i owocami. Pozwoli to na wsparcie organizmu w niezbędne do podniesienia odporności składniki. Dodatkowym atutem będzie to, że posiłki dzięki dodatkom będą podawane na ciepło. Aby organizm wysycił się składnikami i doszło do reakcji ze strony układu odpornościowego, odpowiednią suplementację powinniśmy zacząć już wczesną jesienią. W tym celu należy sięgnąć po witaminę C, antyoksydanty (owoce, warzywa), beta-glukany (drożdże piwne), algi morskie, probiotyki, prebiotyki i NNKT (tabela 1).
 

Tabela 1. Suplementy wzmacniające układ odpornościowy przed zimą
Suplement Funkcja
beta-glukan
  • przeciwwirusowa
  • wspomaganie antybiotykoterapii
  • pobudzanie miejscowo odporności w przewodzie pokarmowym
kwasy omega-3 i omega-6
  • przeciwzapalna
  • przeciwbólowa
  • poprawa okrywy włosowej
  • poprawa bariery skórnej
cynk, witamina C, selen
  • immunomodulująca
  • ochrona komórek przed działaniem wolnych rodników
  • przeciwzapalna, przeciwgrzybicza
  • produkcja przeciwciał
L-lizyna
  • wsparcie dla produkcji przeciwciał
  • antyoksydant
prebiotyki i probiotyki
  • wsparcie dla korzystnej mikroflory jelit
  • łagodzenie stanów zapalnych
  • poprawa trawienia, poprawa odporności jelitowej
spirulina
  • immunomodulująca
  • pobudzenie produkcji biał...

Artykuł jest dostępny w całości tylko dla zalogowanych użytkowników.

Jak uzyskać dostęp?
Wystarczy, że założysz konto lub zalogujesz się. Czeka na Ciebie pakiet inspirujących materiałów pokazowych.
Załóż konto Zaloguj się

Przypisy